Stap voor Stap naar Psychologische Veiligheid op de Werkvloer

Geschreven door:

Wouter Robijn
🕒 Leestijd: 5 min

Navigation

Stap voor Stap naar Psychologische Veiligheid op de Werkvloer
Hoe start je dan?
1. The Small Start
2. The Big Bang
3. The Lone Wolf

Meer inspiratie?

Stap voor Stap naar Psychologische Veiligheid op de Werkvloer

Je veilig voelen in je team en organisatie: klinkt logisch en gewoon een must. Laat ons starten bij het begin. Wat is die psychologische veiligheid? Kort gezegd: je veilig voelen om interpersoonlijke risico’s te nemen. Meer concreet: durven feedback geven zonder schrik te hebben dat je collega of leidinggevende slecht zal reageren, je mening durven zeggen tijdens een meeting zonder vreemde blikken te krijgen, een conflict durven aangaan met iedere collega,… We weten dat deze psychologische veiligheid goed is. Het zorgt er vooral voor dat medewerkers meer gaan leren van elkaar, waardoor de performantie en creativiteit omhoog gaan. Als bonus zullen je medewerkers zich ook beter in hun vel voelen.

Klinkt goed? Starten maar! Maar hoe. Als we met medewerkers hierover praten, horen we vaak: “ik wil wel een conflict aangaan, maar moet me eerst wat veiliger voelen…”. Maar zolang je niet iets probeert, hoe klein ook, zal je nooit voelen dat het misschien veiliger is dan je vermoedt. Zo komen we een leuke cirkelredenering terecht.

“Het ontwikkelen van psychologische veiligheid is dus het oplossen van die paradox.”

Hoe start je dan?

  1. Begin bij goede afspraken en duidelijke verwachtingen. Bespreek je verwachtingen over psychologische veiligheid en leg uit waarom. Daag je team uit om slimme spelregels op te stellen.
  2. Geef goede voorbeelden en nodig uit om mee te doen. Dit begint met zelf een rolmodel te zijn, goede vragen te stellen en nog beter te luisteren. Creëer plaatsen waar die psychologische veiligheid kan groeien. Leer je medewerkers hoe feedback te geven (en waar en wanneer), hoe je met conflicten constructief kan omgaan, hoe je productief je mening kan zeggen, bouw een leermoment in bij fouten, ….
  3. Goed reageren. De veiligheid in jouw team en organisatie zal enkel groeien als jij en je collega’s goed reageren op nieuw gedrag, maar ook op ‘slecht’ of onproductief gedrag.

 

Maar wacht even? Wie moet dan net wat doen? Als we even de wereld wat simpeler maken, heb je drie partijen in dit verhaal. Eens je dit verhaal begrijpt, kan jij het voor jouw organisatie weer wat complexer maken. Je hebt het individu of de medewerker, de direct leidinggevende en de organisatie. Al deze spelers spelen mee als het gaat om psychologische veiligheid. Nemen we de bovenstaande 3 elementen om te starten mee, dan kom tot onderstaande matrix van acties die je kan nemen. Zoals je zal zien, zijn dit logische suggesties, die je kan aanvullen met zeer creatieve methodieken om dit toe te passen.

Nog mee? Prima. Op zich is het concept niet zo complex, maar is het wel nodig om de juiste kennis en vaardigheden hierrond te hebben. Zo maak je het makkelijk om anderen uit te nodigen om te participeren en kan jij productief reageren.

Maar is mijn organisatie hier dan klaar voor? Het antwoord hierop is waarschijnlijk: uiteraard.

“Wachten met het ontwikkelen van psychologische veiligheid is gezien de positieve uitkomsten op performantie, creativiteit en welzijn niet echt een goede optie.”

Nu sommige contexten is het eenvoudiger om te starten dan in andere. Drie scenario’s:

1. The Small Start

Waarschijnlijk de meest logische om te starten. Je wil psychologische veiligheid in je organisatie, departement of team laten groeien, maar vreest dat je de organisatie in zijn geheel niet mee krijgt. Geen probleem:

“Psychologische veiligheid speelt zich voornamelijk af op teamniveau. ”

Roep een aantal leidinggevenden en gelijkgezinden uit, ga rond tafel zitten en lijst al eens op welk gedrag je verwacht van je mensen. Zorg dat deze mensen de juiste kennis en vaardigenheden hebben om dit verder uit te dragen. In de matrix vergeten we dus even het organisatieniveau, starten we bij de leidinggevende van links naar rechts, van goede afspraken, naar het goede voorbeeld, naar goed reageren. Als iedereen daar mee is, zorgen we dat het individu juist kan reageren, zodat de interactie met de leidinggevende moed geeft om dit bij anderen te proberen. Hier gaan we dus vaak van rechts naar links.

2. The Big Bang

Iedereen is al mee, maar het is aan jou om de krijtlijnen uit te zetten. Top! Vaak zal je hier starten met het organisatieniveau. Maak verwachten rond gedrag duidelijk en integreer dit in bestaande systemen. Dan begin je net hetzelfde als hierboven. De leidinggevenden starten en de medewerkers beginnen nadien.

3. The Lone Wolf

Je wil gewoon zelf starten, maar hebt het gevoel alleen te staan. Geen probleem. Dank je om hier mee aan de slag te willen gaan. Start met het goede voorbeeld te geven en goed te reageren. Je zal snel merken dat mensen rondom je zich veilig bij jou gaan voelen. Probeer kleine zaken aan je collega’s mee te geven zoals hoe goed feedback geven, maar ook het nut van kleine afspraken maken. Geef je medewerkers kleine opdrachten mee om nieuw gedrag uit te proberen, ondersteun hen en zie hun zelfvertrouwen groeien. Na verloop van tijd zal je een aantal gelijkgezinden vinden en kan je starten met scenario 1!

Zoals je zal merken kan je in elke situatie starten. Het resultaat, hoe klein je ook start, zal steeds positief zijn.

Wil je graag een klankbord of extra informatie rond het ontwikkelen van psychologische veiligheid? Schrijf je in op één van onderstaande events, reserveer een plaat in ons open aanbod in The Academy of geef ons een seintje op info@thetippingpoint.be.

Veel succes.

Wouter Robijn
Trainer, Consultant
Maak kennis met Wouter, onze academisch-praktische krachtpatser! Met één voet stevig in de academische wereld als Doctor in Leiderschap en Welzijn, en de andere in de praktijk, slaat Wouter de brug tussen theorie en toepassing in de echte wereld. Bij The Tipping Point verzorgt hij niet alleen trainingen over communicatie, welzijn en leiderschap, maar dient hij ook als inhoudsexpert, zodat de nieuwste wetenschappelijke inzichten onze trainers en deelnemers bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring in HR, waarin hij zowel praktische kennis als een breed theoretisch kader heeft opgebouwd, brengt Wouter een unieke invalshoek naar elke sessie. Hij helpt deelnemers floreren door het beste van onderzoek en praktijk te combineren.
Wouter Robijn
Trainer, Consultant
Maak kennis met Wouter, onze academisch-praktische krachtpatser! Met één voet stevig in de academische wereld als Doctor in Leiderschap en Welzijn, en de andere in de praktijk, slaat Wouter de brug tussen theorie en toepassing in de echte wereld. Bij The Tipping Point verzorgt hij niet alleen trainingen over communicatie, welzijn en leiderschap, maar dient hij ook als inhoudsexpert, zodat de nieuwste wetenschappelijke inzichten onze trainers en deelnemers bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring in HR, waarin hij zowel praktische kennis als een breed theoretisch kader heeft opgebouwd, brengt Wouter een unieke invalshoek naar elke sessie. Hij helpt deelnemers floreren door het beste van onderzoek en praktijk te combineren.

Onze events

Benieuwd hoe psychologische veiligheid, een sterke feedbackcultuur en conversational leiderschap jouw organisatie laten groeien? Ontdek het tijdens onze gratis (online) inspiratiesessies, speciaal voor HR- en L&D-professionals.

THE ACADEMY

Ontdek onze aanbod van open trainingen

[ta_custom_listing]

Onze inspirerende opleidingen in open aanbod met toptrainers en -acteurs staan in het teken van:
‘having the right conversations at the right moment’.
Met voor- en natrajecten boordevol praktische tips en tools voor directe toepassing in jouw werk, haal je het maximale uit jouw leerervaring.

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Topics om een cultuur van dialoog te ontwikkelen?

Om een cultuur van dialoog te bouwen, is het ontwikkelen van sterke communicatievaardigheden essentieel. Dit vormt de basis waarop organisaties gesprekken effectief laten werken. Om organisaties hierin te ondersteunen, zetten wij bewust in op drie krachtige hefbomen om een gesprekscultuur te laten bloeien: Psychologische Veiligheid, Leiderschap en Feedbackcultuur. Elk van deze topics draagt bij aan een cultuur waarin gesprekken leiden tot groei, innovatie en duurzame resultaten.

Feedbackcultuur

Een cultuur waarin feedback geven, vragen en ontvangen dagelijkse praktijk is en gericht op voortdurende groei en ontwikkeling.

Leiderschap

Inspirerende leiders die vertrouwen en verbinding creëren, vormen de sleutel tot het bouwen van een cultuur waarin dialoog centraal staat.

Psychologische veiligheid

Een veilige omgeving waarin mensen durven spreken en ideeën delen, stimuleert innovatie en versterkt welzijn en samenwerking.

Communicatievaardigheden

Sterke communicatievaardigheden vormen de basis voor constructieve gesprekken die vertrouwen, samenwerking en resultaatgerichte actie mogelijk maken.

Zin om meer te ontdekken?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elk kwartaal jouw portie inspiratie van The Tipping Point.

Benieuwd naar meer?

Wouter Robijn
Tom Nijsmans
REFLECTIE

Evaluatiegesprekken: een beetje als naar de tandarts gaan?

Feedback is essentieel binnen elke organisatie, maar vaak blijft het concept van een feedbackcultuur vaag en subjectief geïnterpreteerd. In plaats...
Wouter Robijn
Tom Nijsmans
HOW TO

Feedback oriëntatie: het geheime ingrediënt voor succesvolle evaluatiegesprekken

Feedback is essentieel binnen elke organisatie, maar vaak blijft het concept van een feedbackcultuur vaag en subjectief geïnterpreteerd. In plaats...
Wouter Robijn
Tom Nijsmans
HOW TO

Hoe ontwikkel je een effectieve feedbackomgeving! 7 ‘knoppen om aan te draaien’

Feedback is essentieel binnen elke organisatie, maar vaak blijft het concept van een feedbackcultuur vaag en subjectief geïnterpreteerd. In plaats...
Wil je meer weten over feedbackcultuur?
Tom Nijsmans
HOW TO

Wanneer heeft feedback nu echt die gewenste impact?

In een vorig blogbericht zijn we dieper ingegaan op de voorspellers van psychologische veiligheid op individueel niveau. We spraken hier...
Wouter Robijn
HOW TO

De reis naar psychologische veiligheid: deel 3 | De Rol van de Organisatiecultuur

In een vorig blogbericht zijn we dieper ingegaan op de voorspellers van psychologische veiligheid op individueel niveau. We spraken hier...
Wouter Robijn
HOW TO

De reis naar psychologische veiligheid: deel 2 | Het Belang van Teams en Leiderschap

In een vorig blogbericht zijn we dieper ingegaan op de voorspellers van psychologische veiligheid op individueel niveau. We spraken hier...