De reis naar psychologische veiligheid: deel 2 | Het Belang van Teams en Leiderschap

De reis naar psychologische veiligheid: deel 2 | Het Belang van Teams en Leiderschap

Navigation

Bronnen

In een vorig blogbericht zijn we dieper ingegaan op de voorspellers van psychologische veiligheid op individueel niveau. We spraken hier voornamelijk over welke kenmerken die te maken hebben met je persoon een impact hebben op je ervaren psychologische veiligheid, maar ook over taakkenmerken en sociale aspecten van je job. In deze blogpost gaan we een niveau hoger: het teamniveau. Psychologische veiligheid is bij uitstek een concept op teamniveau. We weten dat je dit ook individueel kan voelen, maar dat ook te veel verschil in ervaren psychologische veiligheid tussen teamleden niet goed is. Daarnaast kan je als organisatie veel doen om te helpen, maar er is in één organisatie ook veel verschil tussen de teams. Focus op het teamniveau dus. Om het overzichtelijk te houden willen we graag drie zaken bespreken: hoe teamkenmerken kunnen helpen bij psychologische veiligheid, welke sociale interacties relevant zijn en het belang van goed leiderschapsgedrag.

1. Teamkenmerken

Als eerste is het belangrijk dat je je team goed organiseert. Maak het jezelf al makkelijk van bij de start.

  1. Eerst en vooral zijn er gedeelde teamdoelen nodig. Iedereen moet ervan overtuigd zijn dat de doelen hetzelfde zijn. Een leuke oefening hier is om eens te vragen aan iedereen om het teamdoel op schrijven en de antwoorden te vergelijken. Daaraan gekoppeld zouden evaluatiegesprekken en beloningen ook hieraan gekoppeld moeten zijn.
  2. De volgende stap: je team moet ook echt verantwoordelijk zijn. Als er bij fouten of niet-gehaalde doelen niets gebeurt, waarom zou je dan je nek uitsteken om feedback te geven of fouten toe te geven?
  3. Verder is het ook belangrijk om in je team te zoeken naar een echte leeroriëntatie, maar ook continue kwaliteitsverbetering. Leren van elkaar en fouten moet standaard zijn en geen uitzondering.
  4. Als laatste is voldoende contact met andere teams en klanten belangrijk. Dit betekent bijvoorbeeld dat je je taken zo kan inrichten dat er fysiek en/of telefonisch/digitaal contact nodig is en dat dit niet via digitale asynchrone tools verloopt. Hierbij krijg je andere feedback en ga je makkelijker (of net minder) aanpassingen maken en blijven leren.

2. Sociale interacties

Naast interacties met andere teams en klanten, zijn ook de sociale interacties in het team zelf belangrijk. Eerst en vooral zijn er voldoende interacties nodig met andere teamleden. Er is geen veiligheid als teamleden weinig of niet met elkaar in contact komen over de taken.

Naast de kwantiteit is ook de kwaliteit belangrijk. Zorg dat er tijd is om meningsverschillen uit te spreken, maar ook om een discussie ten volle te bespreken. Een korte teammeeting waarin je alle topics aanraakt, maar niets ten volle bespreekt, zal dus niet helpen. Zorgen dat iedereen aan het woord komt, dan weer wel.

Als derde sociale kenmerk, is het belangrijk om collega’s te hebben die je kunnen ondersteunen en helpen. Je gaat enkel de belangrijke zaken bespreken als je ook effectief geloofd dat je collega’s je helpen en kunnen ondersteunen. Dit zal op termijn zorgen voor dezelfde normen over wat bespreekbaar is. Psychologische veiligheid is lastig als we niet hetzelfde referentiekader hebben. Als laatste is het ook belangrijk om een rolmodel te hebben. Een collega waarvan je ziet dat die de moed heeft om de dingen bespreekbaar te maken. Psychologische veiligheid ontwikkelen is geen rechtlijnig proces, je hebt mensen nodig die een hun hoofd boven het maaiveld durven steken, om te zien dat het veilig is, maar ook mooi.

3. Leiderschap

Als laatste is een leidinggevende belangrijk. Het gaat eigenlijk vooral over of de verschillende taken die een leidinggevende moet doen vervuld zijn. Om het niet te complex te maken gaan we er hier ervanuit dat dit door één persoon gebeurt (maar beeld je gerust in dat je dit ook met een aantal kan doen…). Eerst en vooral is het belangrijk dat er goed geluisterd wordt naar en dat de leidinggevende voldoende interacties heeft met iedereen. Je hoeft niet elke dag een praatje slaan met al je teamleden, maar aanwezig zijn (desnoods af en toe digitaal) zal het ontwikkelen van psychologische veiligheid makkelijker maken. Daarnaast is inclusief leiderschap belangrijk. Dit betekent dat de leidinggevende aandacht heeft dat iedereen aan bod komt, dat iedereen zijn kennis, ervaring, sterktes etc. gehoord en gebruikt worden. Verder moet een leidinggevende transparant zijn. Vaak weten leidinggevenden al wat meer dan de teamleden (of wordt dat op z’n minst gedacht). Het is belangrijk dat de leidinggevende transparant en eerlijk is. Dit betekent niet dat die alles altijd moet delen. Soms kan je ook toevoegen dat je meer weet, maar dat je dit nog niet mag zeggen. Confidentialiteit is belangrijk. In de wetenschappelijke literatuur wordt er veel gesproken over leiderschapsstijlen zoals transformationeel, dienend, ethisch of bevlogen leiderschap. Al deze vormen van positief leiderschap worden gelinkt aan psychologische veiligheid in het team. De bottomline is dat de leidinggevende vooral bezig is met wat het team en de teamleden nodig hebben en niet die zelf nodig heeft (of het hoger management). De focus op de teamleden zal zorgen voor een positief leiderschap dat zal bijdragen aan psychologische veiligheid.

Team kenmerken
Sociale interacties
Leiderschap
Continue kwaliteitsverbetering
Voldoende interacties tussen alle teamleden
Inclusief leiderschap
Gedeelde teamdoelen en beloningen
Kwaliteit van de interacties tussen teamleden
Luisteren & voldoende interacties met teamleden
Team verantwoordelijkheid
Ondersteuning van collega’s
Transpirantie
Leer oriëntatie
Rolmodellen mbt psychologische veiligheid
Positief leiderschapsgedrag
Ondersteuning van de organisatie
 
 
Interacties met andere teams/klanten/…
 
 

Zoals je merkt, zijn er op teamniveau wel wat belangrijke voorspellers van psychologische veiligheid die voorafgaan aan je actieplan. Belangrijk is hier terug, net zoals bij het individueel niveau, dat je nadenkt hoe je de zaken organiseert. Daarnaast is de leidinggevende een spilfiguur. Hij of zij in niet enkel verantwoordelijk voor de teamdynamiek, maar heeft hier toch veruit de meeste impact op. Goed inzicht wat psychologische veiligheid is en hoe dit zich ontwikkelt is belangrijk. Psychologische veiligheid kan je met kleine acties eenvoudig een boost geven, maar even snel door even niet doordacht te reageren doen kelderen. Niet te snel dus wat acties in elkaar steken en tools gebruiken, eerst begrijpen, dan doen. In de laatste blogpost van dit drieluik gaan we verder naar het organisatieniveau en welke voorspellers er daar van belang zijn voor psychologische veiligheid.

Geïnteresseerd hoe je concreet psychologische veiligheid kan implementeren in jouw organisatie?

  • Schrijf je in voor ons (gratis) live event ‘Psychologische veiligheid in de praktijk’ via deze link
  • Volg één van onze opleidingen in open aanbod via deze link
  • Of bekijk ons aanbod rond psychologische veiligheid op onze website

Bronnen

  • O’donovan, R., & Mcauliffe, E. (2020). A systematic review of factors that enable psychological safety in healthcare teams. International journal for quality in health care, 32(4), 240-250.
  • Edmondson, A. C., & Lei, Z. (2014). Psychological safety: The history, renaissance, and future of an interpersonal construct. Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav., 1(1), 23-43.
  • Frazier, M. L., Fainshmidt, S., Klinger, R. L., Pezeshkan, A., & Vracheva, V. (2017). Psychological safety: A meta‐analytic review and extension. Personnel psychology, 70(1), 113-165.
  • Newman, A., Donohue, R., & Eva, N. (2017). Psychological safety: A systematic review of the literature. Human resource management review, 27(3), 521-535.
  • Ming, C., Xiaoying, G., Huizhen, Z., & Bin, R. (2015, April). A review on psychological safety: Concepts, measurements, antecedents and consequences variables. In 2015 International Conference on Social Science and Technology Education (pp. 433-440). Atlantis Press.

De reis naar psychologische veiligheid: deel 2 | Het Belang van Teams en Leiderschap

In een vorig blogbericht zijn we dieper ingegaan op de voorspellers van psychologische veiligheid op individueel niveau. We spraken hier voornamelijk over welke kenmerken die te maken hebben met je persoon een impact hebben op je ervaren psychologische veiligheid, maar ook over taakkenmerken en sociale aspecten van je job. In deze blogpost gaan we een niveau hoger: het teamniveau. Psychologische veiligheid is bij uitstek een concept op teamniveau. We weten dat je dit ook individueel kan voelen, maar dat ook te veel verschil in ervaren psychologische veiligheid tussen teamleden niet goed is. Daarnaast kan je als organisatie veel doen om te helpen, maar er is in één organisatie ook veel verschil tussen de teams. Focus op het teamniveau dus. Om het overzichtelijk te houden willen we graag drie zaken bespreken: hoe teamkenmerken kunnen helpen bij psychologische veiligheid, welke sociale interacties relevant zijn en het belang van goed leiderschapsgedrag.

1. Teamkenmerken

Als eerste is het belangrijk dat je je team goed organiseert. Maak het jezelf al makkelijk van bij de start.

  1. Eerst en vooral zijn er gedeelde teamdoelen nodig. Iedereen moet ervan overtuigd zijn dat de doelen hetzelfde zijn. Een leuke oefening hier is om eens te vragen aan iedereen om het teamdoel op schrijven en de antwoorden te vergelijken. Daaraan gekoppeld zouden evaluatiegesprekken en beloningen ook hieraan gekoppeld moeten zijn.
  2. De volgende stap: je team moet ook echt verantwoordelijk zijn. Als er bij fouten of niet-gehaalde doelen niets gebeurt, waarom zou je dan je nek uitsteken om feedback te geven of fouten toe te geven?
  3. Verder is het ook belangrijk om in je team te zoeken naar een echte leeroriëntatie, maar ook continue kwaliteitsverbetering. Leren van elkaar en fouten moet standaard zijn en geen uitzondering.
  4. Als laatste is voldoende contact met andere teams en klanten belangrijk. Dit betekent bijvoorbeeld dat je je taken zo kan inrichten dat er fysiek en/of telefonisch/digitaal contact nodig is en dat dit niet via digitale asynchrone tools verloopt. Hierbij krijg je andere feedback en ga je makkelijker (of net minder) aanpassingen maken en blijven leren.

2. Sociale interacties

Naast interacties met andere teams en klanten, zijn ook de sociale interacties in het team zelf belangrijk. Eerst en vooral zijn er voldoende interacties nodig met andere teamleden. Er is geen veiligheid als teamleden weinig of niet met elkaar in contact komen over de taken.

Naast de kwantiteit is ook de kwaliteit belangrijk. Zorg dat er tijd is om meningsverschillen uit te spreken, maar ook om een discussie ten volle te bespreken. Een korte teammeeting waarin je alle topics aanraakt, maar niets ten volle bespreekt, zal dus niet helpen. Zorgen dat iedereen aan het woord komt, dan weer wel.

Als derde sociale kenmerk, is het belangrijk om collega’s te hebben die je kunnen ondersteunen en helpen. Je gaat enkel de belangrijke zaken bespreken als je ook effectief geloofd dat je collega’s je helpen en kunnen ondersteunen. Dit zal op termijn zorgen voor dezelfde normen over wat bespreekbaar is. Psychologische veiligheid is lastig als we niet hetzelfde referentiekader hebben. Als laatste is het ook belangrijk om een rolmodel te hebben. Een collega waarvan je ziet dat die de moed heeft om de dingen bespreekbaar te maken. Psychologische veiligheid ontwikkelen is geen rechtlijnig proces, je hebt mensen nodig die een hun hoofd boven het maaiveld durven steken, om te zien dat het veilig is, maar ook mooi.

3. Leiderschap

Als laatste is een leidinggevende belangrijk. Het gaat eigenlijk vooral over of de verschillende taken die een leidinggevende moet doen vervuld zijn. Om het niet te complex te maken gaan we er hier ervanuit dat dit door één persoon gebeurt (maar beeld je gerust in dat je dit ook met een aantal kan doen…). Eerst en vooral is het belangrijk dat er goed geluisterd wordt naar en dat de leidinggevende voldoende interacties heeft met iedereen. Je hoeft niet elke dag een praatje slaan met al je teamleden, maar aanwezig zijn (desnoods af en toe digitaal) zal het ontwikkelen van psychologische veiligheid makkelijker maken. Daarnaast is inclusief leiderschap belangrijk. Dit betekent dat de leidinggevende aandacht heeft dat iedereen aan bod komt, dat iedereen zijn kennis, ervaring, sterktes etc. gehoord en gebruikt worden. Verder moet een leidinggevende transparant zijn. Vaak weten leidinggevenden al wat meer dan de teamleden (of wordt dat op z’n minst gedacht). Het is belangrijk dat de leidinggevende transparant en eerlijk is. Dit betekent niet dat die alles altijd moet delen. Soms kan je ook toevoegen dat je meer weet, maar dat je dit nog niet mag zeggen. Confidentialiteit is belangrijk. In de wetenschappelijke literatuur wordt er veel gesproken over leiderschapsstijlen zoals transformationeel, dienend, ethisch of bevlogen leiderschap. Al deze vormen van positief leiderschap worden gelinkt aan psychologische veiligheid in het team. De bottomline is dat de leidinggevende vooral bezig is met wat het team en de teamleden nodig hebben en niet die zelf nodig heeft (of het hoger management). De focus op de teamleden zal zorgen voor een positief leiderschap dat zal bijdragen aan psychologische veiligheid.

Team kenmerken
Sociale interacties
Leiderschap
Continue kwaliteitsverbetering
Voldoende interacties tussen alle teamleden
Inclusief leiderschap
Gedeelde teamdoelen en beloningen
Kwaliteit van de interacties tussen teamleden
Luisteren & voldoende interacties met teamleden
Team verantwoordelijkheid
Ondersteuning van collega’s
Transpirantie
Leer oriëntatie
Rolmodellen mbt psychologische veiligheid
Positief leiderschapsgedrag
Ondersteuning van de organisatie
 
 
Interacties met andere teams/klanten/…
 
 

Zoals je merkt, zijn er op teamniveau wel wat belangrijke voorspellers van psychologische veiligheid die voorafgaan aan je actieplan. Belangrijk is hier terug, net zoals bij het individueel niveau, dat je nadenkt hoe je de zaken organiseert. Daarnaast is de leidinggevende een spilfiguur. Hij of zij in niet enkel verantwoordelijk voor de teamdynamiek, maar heeft hier toch veruit de meeste impact op. Goed inzicht wat psychologische veiligheid is en hoe dit zich ontwikkelt is belangrijk. Psychologische veiligheid kan je met kleine acties eenvoudig een boost geven, maar even snel door even niet doordacht te reageren doen kelderen. Niet te snel dus wat acties in elkaar steken en tools gebruiken, eerst begrijpen, dan doen. In de laatste blogpost van dit drieluik gaan we verder naar het organisatieniveau en welke voorspellers er daar van belang zijn voor psychologische veiligheid.

Geïnteresseerd hoe je concreet psychologische veiligheid kan implementeren in jouw organisatie?

  • Schrijf je in voor ons (gratis) live event ‘Psychologische veiligheid in de praktijk’ via deze link
  • Volg één van onze opleidingen in open aanbod via deze link
  • Of bekijk ons aanbod rond psychologische veiligheid op onze website

Bronnen

  • O’donovan, R., & Mcauliffe, E. (2020). A systematic review of factors that enable psychological safety in healthcare teams. International journal for quality in health care, 32(4), 240-250.
  • Edmondson, A. C., & Lei, Z. (2014). Psychological safety: The history, renaissance, and future of an interpersonal construct. Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav., 1(1), 23-43.
  • Frazier, M. L., Fainshmidt, S., Klinger, R. L., Pezeshkan, A., & Vracheva, V. (2017). Psychological safety: A meta‐analytic review and extension. Personnel psychology, 70(1), 113-165.
  • Newman, A., Donohue, R., & Eva, N. (2017). Psychological safety: A systematic review of the literature. Human resource management review, 27(3), 521-535.
  • Ming, C., Xiaoying, G., Huizhen, Z., & Bin, R. (2015, April). A review on psychological safety: Concepts, measurements, antecedents and consequences variables. In 2015 International Conference on Social Science and Technology Education (pp. 433-440). Atlantis Press.

Demo's & workshops

18
mrt
Live workshop
Leiderschap als hefboom voor een cultuur van dialoog

Zalen Breckpot boven The Cacao Project
Korenmarkt 23, 2800 Mechelen

18
mrt
Live workshop
Leiderschap als hefboom voor een cultuur van dialoog
28
apr
Live webinar online
Building Cultures of Dialogue

Virtueel – via ZOOM

28
apr
Lunch & discoversessie
Building Cultures of Dialogue
13
mei
Live workshop
Feedbackcultuur unlocked

Zalen Breckpot boven The Cacao Project
Korenmarkt 23, 2800 Mechelen

13
mei
Live workshop
Feedbackcultuur unlocked
17
jun
Live webinar online
Building Cultures of Dialogue

Virtueel – via ZOOM

17
jun
Lunch & discoversessie
Building Cultures of Dialogue
19
sep
Live webinar online
Building Cultures of Dialogue

Virtueel – via ZOOM

19
sep
Lunch & discoversessie
Building Cultures of Dialogue
23
sep
Live workshop
Het juiste gesprek op het juiste moment: een strategische aanpak voor HR

Zalen Breckpot boven The Cacao Project
Korenmarkt 23, 2800 Mechelen

23
sep
Live workshop
Het juiste gesprek op het juiste moment: een strategische aanpak voor HR
14
okt
Live workshop
Feedbackcultuur unlocked

Zalen Breckpot boven The Cacao Project
Korenmarkt 23, 2800 Mechelen

14
okt
Live workshop
Feedbackcultuur unlocked
5
nov
Live webinar online
Building Cultures of Dialogue

Virtueel – via ZOOM

5
nov
Lunch & discoversessie
Building Cultures of Dialogue
18
nov
Live workshop
Leiderschap als hefboom voor een cultuur van dialoog

Zalen Breckpot boven The Cacao Project
Korenmarkt 23, 2800 Mechelen

18
nov
Live workshop
Leiderschap als hefboom voor een cultuur van dialoog
27
nov
Live workshop
Psychologische veiligheid unlocked

Zalen Breckpot boven The Cacao Project
Korenmarkt 23, 2800 Mechelen

27
nov
Live workshop
Psychologische veiligheid unlocked
Wouter Robijn
Trainer, Consultant
Maak kennis met Wouter, onze academisch-praktische krachtpatser! Met één voet stevig in de academische wereld als Doctor in Leiderschap en Welzijn, en de andere in de praktijk, slaat Wouter de brug tussen theorie en toepassing in de echte wereld. Bij The Tipping Point verzorgt hij niet alleen trainingen over communicatie, welzijn en leiderschap, maar dient hij ook als inhoudsexpert, zodat de nieuwste wetenschappelijke inzichten onze trainers en deelnemers bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring in HR, waarin hij zowel praktische kennis als een breed theoretisch kader heeft opgebouwd, brengt Wouter een unieke invalshoek naar elke sessie. Hij helpt deelnemers floreren door het beste van onderzoek en praktijk te combineren.
Wouter Robijn
Trainer, Consultant
Maak kennis met Wouter, onze academisch-praktische krachtpatser! Met één voet stevig in de academische wereld als Doctor in Leiderschap en Welzijn, en de andere in de praktijk, slaat Wouter de brug tussen theorie en toepassing in de echte wereld. Bij The Tipping Point verzorgt hij niet alleen trainingen over communicatie, welzijn en leiderschap, maar dient hij ook als inhoudsexpert, zodat de nieuwste wetenschappelijke inzichten onze trainers en deelnemers bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring in HR, waarin hij zowel praktische kennis als een breed theoretisch kader heeft opgebouwd, brengt Wouter een unieke invalshoek naar elke sessie. Hij helpt deelnemers floreren door het beste van onderzoek en praktijk te combineren.

Onze events

Benieuwd hoe psychologische veiligheid, een sterke feedbackcultuur, de kracht van het gesprek en inspirerend leiderschap jouw organisatie laten groeien? Ontdek het tijdens onze gratis (online) inspiratiesessies, speciaal voor HR- en L&D-professionals.

THE ACADEMY

Ontdek onze aanbod van open trainingen

[ta_custom_listing]

Onze inspirerende opleidingen in open aanbod met toptrainers en -acteurs staan in het teken van:
‘having the right conversations at the right moment’.
Met voor- en natrajecten boordevol praktische tips en tools voor directe toepassing in jouw werk, haal je het maximale uit jouw leerervaring.

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Topics om een cultuur van dialoog te ontwikkelen?

Om een cultuur van dialoog te bouwen, is het ontwikkelen van sterke communicatievaardigheden essentieel. Dit vormt de basis waarop organisaties gesprekken effectief laten werken. Om organisaties hierin te ondersteunen, zetten wij bewust in op drie krachtige hefbomen om een gesprekscultuur te laten bloeien: Psychologische Veiligheid, Leiderschap en Feedbackcultuur. Elk van deze topics draagt bij aan een cultuur waarin gesprekken leiden tot groei, innovatie en duurzame resultaten.

Feedbackcultuur

Een cultuur waarin feedback geven, vragen en ontvangen dagelijkse praktijk is en gericht op voortdurende groei en ontwikkeling.

Leiderschap

Inspirerende leiders die vertrouwen en verbinding creëren, vormen de sleutel tot het bouwen van een cultuur waarin dialoog centraal staat.

Psychologische veiligheid

Een veilige omgeving waarin mensen durven spreken en ideeën delen, stimuleert innovatie en versterkt welzijn en samenwerking.

Communicatievaardigheden

Sterke communicatievaardigheden vormen de basis voor constructieve gesprekken die vertrouwen, samenwerking en resultaatgerichte actie mogelijk maken.

Zin om meer te ontdekken?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elk kwartaal je dosis updates van The Tipping Point.

Zin in meer?

Wouter Robijn
Tom Nijsmans
HOW TO

Evaluatiegesprekken: een beetje als naar de tandarts gaan?

Feedback is essentieel binnen elke organisatie, maar vaak blijft het concept van een feedbackcultuur vaag en subjectief geïnterpreteerd. In plaats...
Wouter Robijn
Tom Nijsmans
HOW TO

Feedback oriëntatie: het geheime ingrediënt voor succesvolle evaluatiegesprekken

Feedback is essentieel binnen elke organisatie, maar vaak blijft het concept van een feedbackcultuur vaag en subjectief geïnterpreteerd. In plaats...
Wouter Robijn
Tom Nijsmans
HOW TO

Hoe ontwikkel je een effectieve feedbackomgeving! 7 ‘knoppen om aan te draaien’

Feedback is essentieel binnen elke organisatie, maar vaak blijft het concept van een feedbackcultuur vaag en subjectief geïnterpreteerd. In plaats...
Wil je meer weten over feedbackcultuur?
Tom Nijsmans
HOW TO

Wanneer heeft feedback nu echt die gewenste impact?

In een vorig blogbericht zijn we dieper ingegaan op de voorspellers van psychologische veiligheid op individueel niveau. We spraken hier...
Wouter Robijn
HOW TO

De reis naar psychologische veiligheid: deel 3 | De Rol van de Organisatiecultuur

In een vorig blogbericht zijn we dieper ingegaan op de voorspellers van psychologische veiligheid op individueel niveau. We spraken hier...
Wouter Robijn
Tom Nijsmans
HOW TO

De reis naar psychologische veiligheid: deel 1 | op persoonlijk niveau

Psychologische veiligheid ervaren, is je veilig voelen om interpersoonlijke risico’s te nemen zoals feedback geven, je mening durven zeggen, een...